Nöro-Linguistik Programlama (NLP) "kişisel mükemmelliğin sanatı ve bilimi" ve "öznel deneyim araştırması" olarak adlandırılmıştır. NLP, vasat sonuçlar ya da başarısızlık doğuran eylemlerimiz ile başarı ya da mükemmellik getiren eylemlerimiz arasındaki farkı anlamamıza yardımcı olur. NLP, "İyi yaptığım bir şeyi nasıl yapıyorum?", "Onu nasıl daha iyi yapabilirim?" "Başkalarında hayranlık duyduğum becerileri nasıl kazanabilirim?" gibi sorulara hitap eder. Şurası önemlidir ki, NLP gözlemlenebilir davranışla sınırlı değildir; düşünme biçimimizi, yani tüm deneyim ve eylemlerimizi kontrol eden zihinsel süreçleri de içerir. İnsanın deneyiminin (aslında, motivasyonun) tüm yapısıyla ilgilenerek, bir davranışla sonuçlanan düşünce süreçlerini, duyguları ve inançları şekillendirmeye çalışır. Özellikle de, başkalarıyla olduğu kadar kendimizle iletişimimizle ilgilidir.
NLP birkaç yıldır var olmasına karşın hızla gelişmiştir ve bugün, yönetim ve eğitim gibi alanlarda fazlasıyla ilgi uyandırmaktadır. Bu konudaki ilk çalışmaların büyük bölümü, başarılı kişilerdeki "mükemmelliği" model almayı içermiş ve uygulamaların çoğu da, dikkat çeken davranış ve eylemleri destekleyen "stratejiler"i taklit etme etrafında gelişmişti. Bir yönetici olarak, NLP'nin ilke ve tekniklerini, hem iş hem de kişisel yaşamınızdaki davranışlarınızda köklü ve kalıcı değişimler yapmak amacıyla kullanabilirsiniz. Neye sahip olmak ya da ne olmak istediğinize dayanarak ne yapacağınızı seçebilirsiniz. NLP yardımıyla, kendi düşünce ve süreçlerinizi daha iyi anlayarak, alışkanlığa dayalı, çoğu zaman bilinçsiz olan davranışlarınızı kontrol altına almayı öğrenebilir, şimdiye kadar ulaşılması olanaksız görünen hedeflere ulaşmaya başlayabilirsiniz.
Mükemmelliğe Giden Yolunuz: İletişim
İletişim, bir yöneticinin etkinliğinin temel unsurudur. İletişim, özellikle konu liderlikse, başarı ölçütleri listesinde daima üst sıralarda yer alır. Geleneksel iletişim kuramı genellikle iletişim aracının teknik ayrıntıları, mesajın şekli ve son teknoloji üzerinde yoğunlaşmıştır. NLP ise daha çok, iletişimde rol oynayan algılar, tutumlar ve inançların çeşitliliğiyle ilgilenir. Özel olarak iletişimden (aynı zamanda davranışın herhangi bir görünümünden) alınması istenilen sonuç ve bu sonucun ne derece önemli gerçekleştiği üzerinde yoğunlaşır. En önemlisi NLP, en şık kuramın hangisi olduğundan çok, hangi kuramın işe yaradığı ile ilgilidir. Tam olarak neyi başarmak istiyorsunuz? İletişiminizin başarılı olduğunu nasıl bileceksiniz? "Duyusal belirtiler" ne olacak; ne görecek, ne duyacak ve ne hissedeceksiniz?
NLP'de başarı, bir metne, sisteme, herhangi bir çaba ya da diğer bilgilere bağlılık temelinde değil, yaptığınız şeyin amaca hizmet edip etmediğine bakılarak ölçülür. Bunun kişiler arası iletişimdeki anlamı, "ötekinin nereden geldiğini" bilmek, dünya hakkındaki farklı perspektifleriniz arasında bir köprü kurmaktır. Ötekinin nasıl düşündüğünü ve neler hissettiğini anlamak, başarılı bir iletişimin temeli olan uyumlu ilişkiyi kurmada yaşamsal bir öneme sahiptir. Bu ilişki istediğiniz sonuca ulaşmada, en gelişkin iletişim sisteminden ya da özenle prova edilmiş bir sunumdan daha etkili bir temeldir.
İletişim, anlamı bir insanın zihninden bir başkasının zihnine aktarmakla ilgilidir. "Onlar"dan çok "siz" ve "ben" ile başlar.
Alder, Harry, "Yöneticiler için NLP" Sistem Yayıncılık, 1998
E-BÜLTEN
ipuçları
Yöneticiler için NLP: NLP'nin Arka Planları ve İlkeleri