Yazar: Ann Handley
Ziyaretçilerin Web sitenizde en çok yaptıkları şey nedir? Evet, bazı Web siteleri daha fazlasını sunuyor olabilir… Yetişkinlere özel görsel eğlence gibi. Ancak, çoğumuz için durum şu ki, ziyaretçilerimiz bilgi almak için sitelerimize uğruyorlar. En basit anlatımla, pek çok kişi, tek bir şey yapmak için site ziyaret ediyor: Okumak.
Ama genellikle, sitenin sözcüklerine verdiğimiz değer, örneğin onun “havalı” tasarımına verdiğimiz değerle orantılı değil.
En azından, “Kaliteli içerik yaratmak ve yayınlamak, bilgi ekonomisinde kritik bir beceridir” diyen içerik gurusu Gerry McGovern’ın görüşü böyle.
Geçen ay San Fransisco’da bir konferansta Web sitesinin kullanılabilirliği üzerine bir konuşma yapan Gerry, okuyucuları ya da müşterileri sitenize çekecek güçlü bir içerik yazmaya ilişkin 12 altın kurallı reçetesini sundu. Sizin için bunları 10 maddede toparladım.
1. Okuyucunuzu tanıyın
“Hedef kitlenizi”, yüzü olmayan bir müşteri tabanı olarak düşünmeyin. Sitenizi kullanan insanların yüzlerini en iyi biçimde temsil ettiğine inandığınız belli bir insan tipini düşünerek içeriğinizi oluşturun. Bu kişi, gemi seyahatlerinden hoşlanan 72 yaşında bir emekli de olabilir.
2. Bir biçem ve ton geliştirin
O bireyle konuşan bir ses geliştirin. Site için yazanların ve metin yazarlarınızın bu biçeme ve tona tutarlı bir biçimde uymalarını sağlayın. Yardımcı araçlar geliştirin: Bir biçem rehberi, sözcük ve deyiş sözlüğü oluşturmak için zaman ve enerji yatırımı yapın. Aksi takdirde, biçeminiz ve tonunuz, bir kolej partisindeki bira kutusu gibi yamyassı oluverir.
3. Yasa ve telif hakkı konularını iyi bilin
Sitenizdeki herhangi bir yazıyı serbest yazarlarca kaleme alınmak üzere sipariş ediyorsanız, telif hakkı ve serbest kullanım yasaları hakkında net bilgilere sahip olun. Örneğin, siteniz için makale yazacak olan yazarlar, söz konusu yazının sahibi olmayı sürdürüyorlar mı, yoksa onların sözcüklerini kendi özel kullanımınız için satın almayı mı tercih ediyorsunuz? Bu iki uç nokta arasında pek çok gri ton var.
4. Ölçek önemlidir
Web’de yazı yazarken, daha kısa olan, aslında daha iyidir. Araç menüsündeki “Kelime say” özelliği, yakın arkadaşlarınızdan biri haline gelmelidir. Online okuyucular, sabırsızdırlar; 500-700 sözcüğü aşan belgeleri ekranda okumak zordur. Bu kural, yalnızca metinler için geçerli değil. Kısa başlıklar (4-8 cümlelik), kısa makale özetleri (30-50 sözcük), kısa cümleler (15-20 sözcük) ve kısa paragraflar (40-70 sözcük) düşünün. Gerçekten. İşe. Yarar.
5. Dolambaçsız ve net olun
Faulkner’in sözlerini hatırlayın: “Sevgililerinizi öldürün.” İlk hedefiniz, gözlerinizi yaşartacak bir ustalıkla işlenmiş metinler olmalıdır. Onları çizip atın. Gerçekten. Onların güzel kalplerinin ortasına bir kazık çakın. Kaba ve sevimsiz bulsanız da, pratik maddeleme yöntemi ve doğrudan konuya giren metinler, tam istediğiniz şeylerdir.
6. Konu başlıkları kritiktir
Web’deki başlıklar, baskıda başlık atmaktan çok daha kritiktir. Elbette, kısa olmaları gerekir; ama aynı zamanda betimleyici olmalıdırlar. Anahtar sözcükleri ve arama motorlarını düşünün. Başlık, harekete geçirici olabilir; ama zekice yazılmış başlıklardan kaçının. Yaratıcılığınızı ve çift anlamlı sözlerinizi ara başlıklar için saklayın.
7. Özetler –Ne olduğunu tahmin edin!- özet olmalıdır
Okuyucunuz olarak nitelendirdiğiniz kişilerin çoğu aslında birer göz atıcıdır. Böyle tarama yapan kişiler, ihtiyaçları olan şeyi bulmak için sabırsızlıkla siteye göz atarlar. Dolayısıyla, her özetin daha uzun bir parçanın gerçekten özünü sunduğundan ve okuyucuyu okumaya devam etmek için ikna ettiğinden emin olun. Dikkatle hazırlanmış bir özet, liste başındaki arama motorlarına ilişkin sonuçlar ve sizinkine link vermek isteyen diğer Web siteleri açısından da kritiktir.
8. Araştırmacılar için yazın
Başlıklarınıza ve özetlerinize çok sayıda anahtar sözcük serpiştirin. Google, sizi bu yüzden çok sevecektir. Tüm somut aşklar gibi bu da kürekler dolusu geri dönüş sağlayacaktır.
9. Web dokümanları yaratın
Tamam, gerçekten daha uzun metinlere ihtiyaç duyulduğu zamanlar olabilir. 700 sözcüğe sığdıramayacak kadar çok söyleyecek şeyiniz olabilir. Bu durumda, yazıyı bir Adobe PDF dosyası olarak yayınlayın ya da tam Web sayfasına bağlanan, HTML formatında etkili bir özet yapın. Bu uzun dokümanı, yapabildiğiniz kadarıyla bölümlere ayırın: Daha büyük fontlarla yazılmış alıntılar yapın; metin içinde ara başlıklar kullanın; ilginç kenar çubukları oluşturun ya da metin bloklarını bölmek için yardımlı metin bağlantılarından yararlanın.
10. Kırpın, budayın, ayıklayın!
İlk taslağı bir kenara ayırın. Daha sonra zincir testerenizi elinize alın ve yazının yarısını kesip atın. Bundan sonra, editoryal ameliyat araçlarınızı içeren özel bir set oluşturun; fazla sözcükleri ve gereksiz sözcük içeren düzyazıları ayıklayın; fazlalıkları yok edin. Okuyucularınız yazıya bakmadan önce kendi editörünüz olun. Kendi kendinizi eleştirmek, bunu başkalarından duymaktan daha az acı verir.