Yazar: Paul Barton
Kişisel imajınız, yüzde yüz sizin olan en önemli varlığınızdır.
Kişisel imajınız, insanların sizi algılama biçimleri, iş yaşamınız, sosyal yaşamınız, hatta başkalarıyla olan “kişisel” ilişkileriniz dahil, yaşamınızın her aşamasında başarınızı etkiler.
Bu doğrudur; çünkü kim olduğunuz ya da ne yaptığınız fark etmeksizin, başarınız, son kertede, başka insanların hakkınızda ne düşündüklerine, size ilişkin imaj algılarına dayanır.
Kişisel imajınız, çeşitli ögelerden oluşur. Giyim tarzınız, seçtiğiniz renkler, konuşma biçiminiz ve başkalarıyla ilişki kurma şekliniz, kariyerinizdeki ve yaşamınızdaki başarıyı belirleyen önemli ögelerden birkaçıdır.
Bazı örnekler:
Kişisel İmaj ve Giyim Tarzınız
The New York Times tarafından, giyim tarzınızın başarınızı nasıl etkileyebileceğine dair yapılan ölçüm, gerçek yaşamdan çok ilginç bir örnek oluşturmaktadır. The Times, iki genç adamın, bir online servis yöneticisini, Web sitesinde sörf yapma karşılığında kendilerine 500.000 dolar vermeye ikna etmelerini konu ediyordu.
Genç adamlar, toplantı için yeni giysiler aldılar; sunumları da aynı derecede başarıyla hazırlanmıştı. Henüz beş dakika olmuştu ki yönetici, “Bunlar *#@%+! Sörfçüleri mi?” diyerek görüşmeyi bitirdi.
Birkaç ay sonra, gençler bir başka sunum için geldiler. Bu sefer nasıl giyinmişlerdi? Sörfçüler gibi: Hawai tişörtleri, şortlar ve sandaletler… İyi not almak için, söyledikleri ve yaptıkları her şeyde rollerini çok güzel oynadılar. Ama, sunumlarını pek değiştirmediler. Bu kez, ceplerinde 500.000 dolarlık siparişle ayrıldılar.
Hiç şüphesiz, giyim tarzları, ciddi fark yaratmıştı. Bu kez, rollerini eksiksiz oynamışlardı ve bu da onlara daha önce sahip olmadıkları güvenilirliği sağlamıştı. Doğru giyinerek “rolünü eksiksiz oynamanın”, insanların yapmalarını istediğiniz şeyi yapmalarını sağlama başarısı açısından kritik olduğu kanıtlanmıştır.
Meşhur bir deneyde, iki adamdan her biri, aynı binada 50 sekretere yanaşarak kimin rahatlıkla sekreterleri aşıp patronlara ulaşabileceğini görmek istemişlerdi. İkisi de aynı yaklaşımı kullandı; ama bir adam % 24 başarı sağlarken, diğeri inanılmaz bir biçimde % 60 başarı gösterdi! Daha da şaşırtıcı olanı, bunların aslında iki farklı adam olmamasıydı. Aynı adamlardı.
Adam, 50 sekretere yanaşmaya yönelik ilk girişiminde, siyah bir yağmurluk giyiyordu. Sekreterler, onun bir ulak ya da kurye, başka bir deyişle patronu görmesine izin verilmemesi gereken biri olduğunu sandılar.
50 sekretere yanaşmayı ikinci kez denediğinde, bronzlaşmış ten renginde bir yağmurluk giydi. Bu kez sekreterler, onun bir yönetici, patronlarının arkadaşı olduğunu düşündüler. Böylece, patronu görmesine izin verdiler.
Adamın giydiği giysiler ve seçtiği renkler, her durumda, sekreterlerin onu algılama biçimlerini belirleyerek başarı ve başarısızlık arasındaki farkı oluşturdu.
Kişisel İmaj ve Konuşma Biçiminiz
Stanford Üniversitesi İşletme Bölümü’nün bir raporuna göre, konuşma biçiminiz (konuşma yeteneğiniz), iş yaşamındaki başarınız açısından, okuldaki derecenizden daha önemli olabilir.
Çalışmada, MBA yapanların, mezuniyetten itibaren 10 yıl boyunca başarıları izlendi. Sonuç? Mezunların not ortalaması, başarılarında çok etkili olmadı; ama konuşma yetenekleri oldu. En başarılı mezunlar, yabancılardan sekreterlere, patronlardan müşterilere kadar herkesle rahat diyalog kurabilenlerdi.
Güzel konuşan biri olarak görülmeniz, sosyal ve “kişisel” ilişkilerinizde başarı kazanmanıza iki yolla yardımcı olur:
1) Güzel konuşma, “beğeni”yi artırır. İlginç diyaloglar kurabilen kişilerin etrafında olmayı “severiz”.
2) Güzel konuşma, esprili, zeki ve özgüven sahibi olma konusunda çarpıcı bir imaj yaratır. Güzel konuşabiliyorsanız, insanlar sizin güzel konuşamayanlara göre daha zeki, esprili ve özgüven sahibi olduğunuzu düşünürler.
Yine akademik bir çalışmada, zeka ve özgüven algılamasının ne kadar önemli olabileceği gösterilmiştir.
İdeal erkeğin ve ideal kadının özelliklerini belirlemeye yönelik bir çalışmada, zeka ve özgüven, yanıt verenlerin % 60’ı ya da daha fazlası tarafından en önemli özellik olarak nitelendirilmiştir.
Bütün bu anlatılanlardan yola çıkarak, gerek iş yaşamında, gerekse sosyal ve kişisel yaşamlarında başarılı olmak isteyenlere şunu öneriyoruz: En önemli varlığınız olan kişisel imajınıza özen gösterin.