Yazar: Ateş Yaylıoğlu
Günümüzde, belli bir iletişim planı olmayan işletmeler, rekabette bir adım geriden gelmek zorundadır. Başarılı bir iletişim planı, şirketlere kendini hedef kitleye en etkili biçimde anlatma fırsatı verir; kurumsal güvenilirliği artırır; şirket hakkında olumlu bir imaj yaratılmasını sağlar. Ne var ki, iletişim planı hazırlığı, dikkat gerektiren bir süreç olup, bazı tuzaklara açıktır. İşte iletişim planınızı yaparken kaçınmanız gereken beş ölümcül tuzak:
Mesajınızı ve hedefinizi netleştirmeden planlamaya kalkışmanız: İletişim planı yapabilmenin ilk koşulu, vermek istediğimiz mesajın ve bu mesajın kime verileceğinin netleştirilmesidir. Hedef kitlede belirsizlik ya da kime ulaşırsak kârdır zihniyeti ve mesajda kirlilik, belirsizlik ya da birçok mesajı birden verme telaşı, iletişim planınızın başarısızlığını garanti eder.
İletişimi medya ilişkilerinden ibaret görmeniz: Kimi zaman iletişim planı yaparken, etkinlik iletişimi gibi iletişimin medya dışı alanlarını unuturuz ya da önemsemeyiz. Ama hedef kitlemizin yüzde kaçına gazete ve dergilerle ulaşabileceğinizi biliyor musunuz? İletişim planınızı hazırlamadan önce, siz en iyisi hedef kitle araştırması yaptırın ya da hem daha az maliyetli hem de hızlı ve güvenilir sonuç almak için PR planlama hizmeti veren bir firmadan “hedef kitle iletişim mecraları erişim oranları raporu” alın ve hedef kitlenizi tanıyın.
Kendi tercihlerinizle hedef kitle tercihlerini karıştırmanız: Siz Milliyet gazetesini okuduğunuz için haberinizin Milliyet gazetesinde çıkması hoşunuza gidebilir. Ancak, hedef kitlenizin en çok okuduğu gazete Milliyet olmayabilir. Aynı şekilde, siz Akmerkez’de alışveriş yapıyorsunuz diye etkinlik için Akmerkez’i seçmek, hedef kitlenizle buluşamamak anlamına gelebilir. İkinci maddedeki önerimiz, bu madde için de geçerli.
Reklamınızı kullanarak haber olmaya çalışmanız: Sakın nasıl olursa olsun çok olsun demeyin; aynı yayında yan yana yer alan reklam ve haber, her iki iletişim yönteminin de etkinliğini azaltabilir.
Bütün yayınlarda haber olma sevdasına düşmeniz: Çoğunlukla hedef kitlenizin en çok okuduğu yayında çıkacak bir özel haber ya da röportaj, bütün yayınlarda yer almış bir bülten haberinden daha etkili olabilir. Tabii, önce hedef kitlenizin hangi yayını okumayı tercih ettiğini bilmelisiniz. Siz yine en iyisi bir PR planlama hizmeti veren firmadan “hedef kitle basın okurluk araştırması” alın ve hedef kitlenizin yayın tercih ve oranlarını öğrenin.
Bu tuzaklardan kaçınarak özenle hazırlanmış bir iletişim planı, işletmenizin gelecekteki başarısının garantisidir.