Yazar: David Brown
Meredith Belbin bir ekipte olabilecek birkaç ana rol tanımlamıştır. Bunları anlarsanız ekibe daha iyi katkıda bulunacak ve ekibi daha iyi yöneteceksiniz. İşte Belbin’in altı önemli fikri:
• Bir ekipte sergilenmesi gereken farklı roller vardır.
• Hepimizin kendine yakın bulduğu bir rol vardır. Bunlarda ille de iyi olmamız gerekmez; onları sadece tercih ederiz.
• Bu rollerden en fazla iki veya üçünü uygularken iyi olmamız mümkündür.
• Başarılı bir ekipte denge vardır; bu rollerin her biri birisi tarafında yerine getirilir.
• Farklı roller birbiriyle çatışır.
• Projenin farklı aşamalarında her rolün ayrı önemi vardır çünkü her birinin farklı güçlü ve zayıf tarafları vardır.
Belbin tarafından tanımlanan kilit roller şunlardır:
• Ekenler yaratıcıdır, fikir insanlarıdır ve genelde iyi iletişim kuramazlar.
• Kaynak araştırıcıları fırsatları araştırırlar. Dışa dönüktürler ve ilgilerini çabuk yitirirler.
• Koordinatörler farklı ekip üyelerinin aktivitelerini birbirine bağlar. Yıldız değillerse de iyi toparlayıcıdırlar.
• Şekillendiriciler eyleme zorlarlar ve sonuç alırlar ama başkalarını sinirlendirebilirler.
• Gözlemci değerlendiriciler olanları ince eleyip sık dokur ve her şeyin yerli yerinde olduğunu kontrol ederler ve pek ender esin verirler.
• Ekip üyeleri diğerlerini destekler, arkadaş canlısıdırlar ama liderlik etmezler.
• Uygulayıcılar yapılması gerekenleri yaparlar, pratiktirler ama esnek olmayabilirler.
• Tamamlayıcı bitiriciler işleri bitirirler; bu genellikle kendi işleri olur. Sözlerini tutarlar ama ufak tefek şeyler yüzünden endişelenirler.
• Uzmanlar belli konularda belli becerilere sahiptirler, bu yüzden dar bir cephede katkıda bulunurlar.
Başarılı bir ekipte farklı tiplere gerek olduğunu kabul edin.
David Brown, Dealing with Difficult People-Secrets, HarperCollins Publishers, 2010 (Zor İnsanlarla Başa Çıkmanın Sırları, NTV Yayınları)