Yazar: Ayşe Başcı
Birlikte küçük bir öykünün giriş bölümünü yazmaya ne dersiniz? “Genç adam hızlı adımlarla pansiyondan içeri girdi. Resepsiyonun üzerindeki tabelada Nirvana Pansiyon yazıyordu. Hemen bir oda kiraladı. Sabah uyandığında, pansiyondan çıkıp köşedeki Braveheart Market’e giderek, kahvaltılık birşeyler aldı. Kahvaltı sonrası, Çarparoğlu Sürücü Kursu’nun yanındaki Sayın Abim Erkek Kuaförü’ne giderek saçlarını kestirdi. Evet, artık kesinlikle çok daha iyi görünüyordu. Şehirde birkaç saat dolaştıktan sonra, karnının acıktığını fark etti ve Deja Vu Kebap Salonu’nda yemek yedi. Ardından Ctrl Alt Del İnternet Café’ye giderek e-postalarını kontrol etti. Café’den çıkınca tekrar bir şehir turu attı. Bu sırada karşısına çıkan Dingil Kundura’dan bir çift siyah ayakkabı satın aldı. Ne de olsa uzun süredir yeni ayakkabılara ihtiyacı vardı. Nirvana Pansiyon’a dönmeden önce Özboeing Restaurant’ta akşam yemeğini yedi; Everything Gıda Pazarı’na uğrayıp ufak tefek malzemeler aldı. Nirvana’da rahat bir uykuya hazırdı artık.”
Eğlenceli, değil mi? Bu tür ilginç isimler aklımızda kalmasına kalıyor da, ne yazık ki sadece bir eğlence malzemesi olarak hatırlıyoruz onları. Oysa bir şirkete konan ismin, yapılan işe, hedef kitleye, söz konusu ülkede kullanılan dile uygun olması gerekmez mi? Akılda kalmanın daha “akılcı” yolları yok mudur?
Firmanıza “doğru” bir isim vermeniz için dikkate almanız gereken birkaç küçük ipucu verelim:
1. Firma adının, yaptığınız işi açıkça anlatması gerekir. Pink Floyd size ne çağrıştırıyor? Ya bu adın bir kuaföre ait olduğunu söylersek?
2. Firma adının ve kapsamının gerektiğinde genişletilebilmesine dikkat edin. Örneğin Oley Donanım günün birinde yazılım da satmak isterse ne olacak?
3. Firma isimlerinde modadan kaçının. Bir süre sonra her yer -rama, land ya da ’R Us olduğunda, sizin bir farklılığınız olsun!
4. Firmanızın adı, söylenmesi, hatırlanması, başkalarına aktarılması kolay bir isim olsun. Diğer bir deyişle, Ctrl Alt Del İnternet Cafe ya da Dürümsel Kebap Evi olmasın!
5. Firmanızın adını okuyan, sizin müşterilerinize ne kattığınızı, ne kazandırdığınızı anlasın. Örneğin, Karakter Şarküteri’de salam-sucuk mu satılıyor yoksa karakter mi? İkinci olasılık, firma sahibinin dayak yemesine neden olmaz mı?
6. Firmanızın adı sloganınıza, logonuza, kurum kimliğinize uygun olsun. Özboeing Restaurant’ın logosunda bir Boeing uçak mı var? Ya da sizce bu lokanta kendini bir uçakla mı özdeşleştiriyor? Ne açıdan acaba? Bu lokantanın lezzetli yemeklerinden yiyenler şişmanlayıp bir uçak kadar mı oluyorlar?
7. Firmanızın Altın Rehber ya da Sarı Sayfalar gibi kaynaklarda yer alabileceğini unutmayın. Dingil Kundura olarak kayıtlara geçmek ister miydiniz?
Tıpkı insan isimlerinin, kişilerin genel imajı üzerinde etkili olması gibi, firmaların isimleri de tüketicide belirli algılar yaratır. Bu algıların hedefe uygunluğu, firmanın geleceği üzerinde tahmin edilenden daha büyük bir etkiye sahiptir. Dolayısıyla, firmalara isim verirken önceliklerinizin moda, kurucunun soyadı, mizah ya da sadece akılda kalıcılık olmaması gerekir. Sonuçta Çarparoğlu Sürücü Kursu iflas ederse kaçımız şaşırırız ki?
Kaynaklar: Bill Gallagher, PhD, “The 7 Secrets of Great Business Names”
sozluk.sourtimes.org