Yapay zekayı daha akıllı olmak için kullanmalıyız
Dünyada yapay zeka üzerinde çalışan etkili isimlerden University College London Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rose Luckin, yapay zekanın meslekler üzerindeki etkisine, mesleklerin zamanla insanların elinden alınacağına dair korkulara yanıt verirken, insanların yapay zekaya karşı ellerindeki en önemli kozun sosyal zekaya sahip olmaları olduğunu vurguladı. Yapay zekanın akıllı ve çok iyi öğrenen bir öğrenci olduğuna değinen Luckin'in dikkat çektiği nokta ise; insanların yapay zekayı daha akıllı olmak için kullanmaya çalışmaları gerektiği oldu.
Dünyada yapay zeka üzerinde çalışan etkili isimlerden University College London Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rose Luckin, Türk Eğitim Derneği'nin düşünce kuruluşu TEDMEM'in Kürsü konuğu olarak Türkiye'deydi. Eğitimde Yapay Zekanın Kullanımı ve Olası Güçlükler” başlıklı bir sunum yapan Luckin, yapay zekanın insanları korkuttuğunu, insanların mesleklerine dair endişelerinin arttığını belirtti. Luckin bu konudaki endişelerin aslında yapay zeka konusunda bilgi sahibi olmamaktan ileri geldiğini söylerken, insan zekası ve yapay zekanın aynı şey olmadığını, bunu topluma öğretmek için de eğiticilerin kilit noktada olduğunun altını çizdi.
Yapay zeka bizim sosyal zekamıza sahip değil
Her şeyden çok insan zekasına önem verilmesini gerektiğini ısrarla vurgulayan Luckin, yapay zekanın eğitim sistemlerinde kullanılması konusunda dikkat çekici bir örnek sundu ve yapay zekayla birebir çalışmış öğrencilere göre insan öğretmenle birebir çalışan öğrencilerin öğrenme oranlarının ve verimliliklerinin daha yüksek olduğunu açıkladı. Öğretmenlerin hangi becerilerinin değerli ve geliştirilebilir olduğuna dikkat etmek gerektiğini vurgulayan Luckin, şunları söyledi: “Öncelikle toplumdaki eğiticilerin yapay zeka konusunu anlamaları gerekiyor. Bunun için de yapay zeka sistemlerinin ve eğitimcilerin bir arada çalıştırılması önemli. Eğitimsel zorlukların yapay zeka kullanılarak çözülmeye çalışılması ve eğitim paydaşlarının, profesyonellerinin, kurumların ortak bir çalışma yürütmesi önemli. Yani biz yapay zekayı daha akıllı olmak için kullanmalıyız. Biz toplumlarda insan zekasının değer verilmeyen noktalarına değer vermeliyiz. Yapay zeka öğrenebiliyor ama biz onu kullanarak daha akıllı hale gelebiliriz. Yapay zeka bizim duygularımıza ve sosyal zekamıza sahip değil. Bunun içinde yapay zekayı okullarda ve eğitimde kullanmak önemli. Yapay zekayı insan öğretmeni destekleyen bir sistem olarak kullanmalıyız.”
Duygularımıza sahip çıkmalıyız
TEDMEM Kürsü'de kısa bir konuşma yapan Türk Eğitim Derneği Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu da teknolojinin dolayısıyla yapay zekanın tartışmasız bir gerçeklik olduğunu belirterek, “Bizler duygularımıza sahip çıkmalıyız” dedi. “Yapay zeka öğretmenlerin yerini alabilir mi” sorusunun tartışıldığını belirten Pehlivanoğlu, şöyle konuştu: “Öğretmenlik sadece öğretmek olarak nitelenseydi bu düşünülebilirdi ancak biz öğretmenlerimizin duyarlı ve duygularıyla çocuklara erişebildiği, çocuğun ruhuna dokunabildiğini düşünüyoruz. Öğretmen şefkat ile yaklaştığı her çocuğu kazanır. Eğitimde dünya üzerindeki gelişmeler tabi ki iyi analiz edilip takip edilecektir ancak dünya insanı yetiştirirken, duygusuz nesle giden yoldan dönülmesi şarttır.”
İlgili Kişi:
Cumhur Karabacakoğlu
Marjinal Porter Novelli
cumhurk@marjinal.com.tr
0212 219 29 71
www.turkegitimdernegi.org.tr
Türk Eğitim Derneği, 1928 yılında, Atatürk'ün önderliğinde ve çoğu Cumhuriyetin kurucuları arasında yer alan isimlerin bir araya gelmesiyle kurulmuştur. Başarılı fakat olanakları sınırlı öğrencilere burslar vermeyi, yurt içinde ve dışında yabancı dilde eğitim veren okullar ve yurtlar açmayı, Türk eğitim standartlarını çağdaş seviyeye taşıyacak bilimsel platformlar oluşturmayı, eğitim sisteminin sorunları ve çözümleri konusunda toplumu bilinçlendirmeyi ve Türk eğitim politikasının oluşturulmasına katkıda bulunmayı misyon edinmiş köklü bir sivil toplum kuruluşudur. Türk Eğitim Derneği; Üniversitesi, 38 okulu, temsilcilikleri, öğrenci yurtları, düşünce kuruluşu, senfoni orkestrası, okullarının mezun dernekleri ve spor kulüpleri ile faaliyet göstermektedir.
www.tedmem.org
TEDMEM, eğitim sistemi için kanıta dayalı araştırma verisi, fikir ve yayın üretip kamuoyuna mal etmeyi amaçlayan bağımsız bir düşünce kuruluşudur. Gerçekleştireceği çalışmaların temel amacı, bu ülkenin bütün çocuklarının daha mutlu bir geleceğe kavuşması için hizmet etmektir. Bu hizmeti yürütürken, eğitim politikalarında alışılmış olan düşünce ve duygu kalıplarının ötesine geçmeyi hedef olarak görmektedir. Kar amacı gütmeyen TEDMEM güncel tartışmaların üzerinde, herhangi bir partiye bağlı-bağımlı olmayan bir örgütsel yapıya sahiptir. TEDMEM, 27 Kasım 2012 tarihinden beri ülkemizin ve dünyanın bilgi birikimini ortaya çıkarmak, geliştirilmesine katkı sağlamak ve yaygınlaştırmak için faaliyet göstermektedir.