“Bir broşüre ihtiyacımız var.” Patronunuzun söylediği bu dört kısa sözcükle, haftalar, hatta aylar sürebilecek maceralı bir yolculuğa gönderilirsiniz. Ne var ki, broşür hazırlığının, fikir çatışmalarıyla geçmesi gerekmez. Tüm başarılı pazarlama girişimlerinde olduğu gibi, bu konuda da mükemmel bir uygulama, harika bir planlamanın sonucudur. Aşağıdaki rehber bilgiler, broşür hazırlama sürecinizi kolaylaştıracak; yolunuzdan, bütçenizden ve mesajınızdan sapmadan ilerlemenize yardımcı olacaktır.
Anahtar konumdaki tüm kişileri bir araya getirerek bir beyin fırtınası düzenleyin. Karar vericileri, başlangıçtan itibaren işe dahil etmek önemlidir. Böylece, ilerleyen safhalarda pahalıya mal olabilecek yeniden yazım ve tasarım yükünden kurtulursunuz.
Beyin fırtınası, tüm oturumlar içinde en önemli olanıdır; çünkü, proje için çalışacak bütün sağ ve sol beyinleri buluşturur. Miami’de faaliyet gösteren halkla ilişkiler ve pazarlama firması Gray Matters Communications’ın başkanı Ellen Gray, bu ilk toplantının önemini şu şekilde açıklıyor: “[Müşterilerin] genellikle ne istediklerine dair bir vizyonları ve/ya da beklentileri vardır. Hem içeriği, hem de görselleri tartışırız. En önemlisi de iletmek istedikleri anahtar mesajları ve hedef kitlelerinin kim olduğunu belirleriz.”
Pazarlama faaliyetleriniz içinde broşürün rolü nedir? Broşürle neyi hedeflediğinizi belirleyin. Satış elemanlarının bir iş görüşmesinden ayrılırken bırakacakları bir doküman mı, postayla gönderilecek bir malzeme mi, daha geniş bir hizmet paketinin bileşeni mi, bir ticari fuara katılımın parçası mı, yoksa bir satış sergi alanı malzemesi mi olacak? Diğer pazarlama araçlarıyla nasıl bütünleşecek?
Hedef kitleye ve mesaja karar verin. Broşür, şirketin müşterilerinin tamamı mı, yoksa belli bir kısmı için mi hazırlanacak? Hangi tip insanlar okuyacak? Yaratıcılar mı? Teknik kişiler mi? Yönetici kadrosundakiler mi? Hedef kitlenizi tanıyın. Mesajı ve öne çıkarmak istediğiniz noktaları belirleyin. Kendinize şu soruyu sorun: “Bu mesaj, işletmenin genel hedefleriyle uyumlu mu?”
Ne kadar harcayabilirsiniz? Baskı dahil projeye ayırdığınız bütçeyi saptayın. Yaratıcı ekip için ödenecek ücret, kullanılan kağıt cinsi, renkler, şekil ve boyut gibi pek çok değişkenin rol oynaması nedeniyle bir broşürün “ortalama” maliyeti olmaz.
Metni oluşturun ve bir maket tasarlayın. Metnin mi, yoksa tasarımın mı önce hazırlanacağı konusu, bir tavuk-yumurta bilmecesine dönüşebilir. Pek çok uzman, broşürün başarıyla hazırlanması için senkronizasyon olması konusunda hemfikirdir. İdeal olanı, ikisinin birlikte ilerlemesidir. Çoğu kez, mesajın arkasındaki yaratıcı ögeyi geliştirirken ifade edilmesi gereken sözcükleri de düşünürüz. Yüksek oranda işbirliğine dayanan bu süreç, genellikle metin ile tasarımın eşzamanlı üretilmesini gerektirir.
Metni yazarken, şirketle ilgili en ufak detaya kadar her tür bilgiyi broşüre sıkıştırma telaşı yaşamayın. Broşürün amacı, müşteri adayında ilgi uyandırmaktır; yoksa anlaşmayı sonuçlandırmak değil. Bu gerçeği göz önünde bulundurarak, metni basit ve hedef kitlenizle ilintili olacak biçimde hazırlayın.
Broşür bir maket (temel olarak ilk taslak) haline geldiğinde, tamamlayıcı metinler eklenecek ve tasarımcı, boyut, şekil ve renkler hakkında önerilerde bulunacaktır. Bu aşamada iyi bir tasarımcı çok kıymetlidir. Rengin, boyutun ve şeklin, ürünün ve bütçenin son halini ne yönde etkileyeceğini bildikleri için, tasarımcıların öğütlerine kulak verin. Tasarımcılar, genellikle bir endrüstri kolunun “en iyi örnekler”ini çok iyi bilirler ve broşürünüzün rakibinizinkine göre nasıl bir farklılık yaratacağı konusunda size fikir verebilirler.
Renk, tamamlanmış broşürün maliyetini ve görünümünü etkileyecektir. Tasarımda yenilikçi davranıp yalnızca iki renk kullanarak bütçenizi daha iyi değerlendirebilir ya da dört renk kullanımı gerektiren imgelerden yararlanabilirsiniz.
Redaksiyon ve baskı. Metin ve tasarım ögelerinin tamamı üzerinde uzlaşma sağlandıktan sonra broşürünüzü redakte etme zamanı gelir. Projeyle yakın ilişkisi olan bir kişinin redaksiyon yapmaması gerekir. Kendi hatalarınızı görmeniz neredeyse imkansızdır. Bu iş için bir redaktörle anlaşın ve broşürü şirketteki diğer insanlara da ileterek onların “taze gözleri”nden yararlanın.
Tasarımcınız, broşürünüzün basılmasından hemen önce baskı kontrolü için matbaada hazır bulunacak; renklerin doğruluğundan ve baskı süreciyle ilgili diğer detayların yerine getirildiğinden emin olacaktır.
Bir sonraki sefere hazırlanın. Broşürünüz ne kadar mükemmel olursa olsun, zaman zaman güncellenmesi gerekecektir. Tüm potansiyel değişikliklere ve bir sonraki çalışmada gerçekleştirilebilecek iyileştirme yöntemlerine ilişkin bir dosya tutun.
Ortak hatalardan kaçının!
Ucuza kaçmayın. Maliyet tasarrufu yapabilmek için, sayfa düzeni hileleri konusunda tasarımcınıza ve matbaacınıza akıl danışmanın bir sakıncası yoktur. Ama, sınırları çok zorlamayın; aksi takdirde, elde edeceğiniz sonuç, bu tutumunuzu yansıtacaktır. Tom Salvo, “Müşterilerin yaptıkları en yaygın hata, işi doğru yapması için deneyimli ve ünlü bir profesyonelle çalışmanın, o kadar çabaya ya da masrafa değmeyeceğine inanmaları,” demektedir.
Uzmanlara kulak verin. Deneyimlerine güvendiğiniz tasarımcı, yazar, fotoğrafçı ve matbaacı ile anlaştınız. Öyleyse, bu uzmanlığı mutlaka dinleyin.
Büyük resmi düşünün. Broşürünüz, pazarlama mesajınızın yalnızca bir bileşenidir. Bu broşürün diğer basılı malzemelerinizi, reklamlarınızı ve toplam pazarlama mesajınızı tamamladığından emin olun.
“Kendi kendine yap” seçeneklerinden uzak durun. Tasarım, kullandığınız Mac bilgisayardan ve çalıştırdığınız programdan öte bir şeydir. Hazırlık sürecine tasarımcıyı dahil etmeden bir masaüstü yayıncılık programı kullanma kestirmeciliğinin sizi baştan çıkarmasına izin vermeyin.
E-BÜLTEN
ipuçları
Broşür Tasarımı: Öyle İyi Olun ki Rakiplerinizi Ağlatın