Yazar: Sinem Ertürk
Son zamanlarda, NLP (Nöro-Linguistik Programlama) tekniklerinin satış ve pazarlamada uygulanması çok yaygınlaşmaya başladı. Hem kişisel gelişim için, hem de çevredekilerle kolay iletişim kurmakta faydalı bir yöntem bu. Peki ama NLP'nin mucizesi nereden geliyor, nasıl işliyor, kurumlara ne gibi faydaları var ve niçin herkes sihirli bir değnek gibi ona sarılıyor?
NLP Nedir?
NLP, 1970'li yılların başında matematikçi, bilgisayar uzmanı ve gestalt terapisti Dr. Richard Bandler ve dilbilimci Dr. John Grinder tarafından ABD'de geliştirilmiş bir davranış bilimi ve değişim teknolojisidir. NLP, bireylerin istediklerini elde etmesine imkan veren bir düşünce, uygulama ve davranış tarzıdır. NLP, sonuçlarla ilgilidir ve sahip olduğu sistemler yardımıyla, istenmeyen durumlardan arzu edilen durumlara yapılan bir yolculuğu temsil eder.
Kısaca NLP, beyin, dil ve davranış ilişkisini anlamayı ve bunu kişisel gelişim için kullanmayı ifade eder. NLP kısaltmasını oluşturan sözcüklere bir göz atmak da bize ışık tutabilir:
Nöro, yaşamdaki tecrübelerimizin sinir sistemimiz sayesinde 5 duyumuzla algılanması ve işlenmesi. Beyni temsil ediyor. Linguistik, sinirsel temsillerin kodlandığı, sıralandığı ve anlama kavuştuğu dil ve sözsüz iletişim sistemi. Dili temsil ediyor. Programlama, belirlenmiş hedeflere ulaşmak için iletişimin organizasyonu. Davranışı temsil ediyor.
NLP uzmanları, her davranışın bir yapısı olduğunu, bu yapının öğrenilebileceğini, değiştirilebileceğini ve modellenebileceğini savunuyor. Buna göre, kendi alanlarında başarılı olmuş insanların bu başarılara yol açan düşünce ve davranış süreçlerinin başka insanlarca da uygulanması (modellenmesi) mümkün. Hangi davranışların faydalı ve etkili olduğunu anlamaksa, algısal yeteneklerimize bağlı. Kısaca NLP, “beyin dilinin programlanması” ile bize daha iyi düşünebilmemizin, kendimizi daha doğru ifade edip daha etkili iletişim kurarak başarı kazanabilmemizin yollarını gösteren bir sistem olarak tanımlanabilir.
Günümüzde NLP tekniklerinden; eğitim, iş dünyası, sağlık ve kişisel gelişim alanlarında global çapta etkili bir şekilde faydalanılıyor.
NLP’nin İşletmeler İçin Cazibesi
Bugün dünya çapında birçok şirket, şirket içi ve dışı doğru iletişimi destekleyerek kurumsal hedeflere ulaşmada fayda sağlayacak NLP yöntemlerini uyguluyor. Kullanılan NLP yöntemlerinden en yaygın olanı, yöneticilerin kurumsal vizyon, müşterilerle doğru ilişki kurma ve yüksek performans sağlama konularında eğitilmeleri ve ardından tüm çalışanları bu doğrultuda yetiştirmeleri.
NLP, başarıya ulaşmak ve kişisel mükemmelliği yakalamak isteyen insanların, kendilerini sınırlayan tutum ve inançlarını değiştirmelerini kolaylaştırarak kişisel hedeflere başarılı bir şekilde ulaşmalarına olanak tanıyor. Kişilerin motivasyon, karar alma, yaratıcılık, iletişim gibi basit zihinsel stratejileri benimsemesi esnasında NLP yeniden değerlendirmeler sağlayarak, onların başarılı liderler haline gelmelerine de imkan veriyor.
Satış ve Pazarlamada NLP Avantajları
Satış ve pazarlama konusunda tecrübesi olanlar, müşterinin öncelikle size, ardından sattığınız fikir ve ürüne inanması gerektiğini bilir. Böyle bir durumda, rakiplerinize göre fiyat veya ürün özelliği bazında dezavantajlarınız olsa bile, doğru iletişim size o müşteriyi kazandıracaktır.
Satış yapmak için müşterilerin ne tip insanlar olduklarını en hızlı şekilde anlamak gerekir. Temel NLP Becerileri (NLP Core Skills), müşterileri daha iyi anlamaya ve onlarla kurulan ilişkilerin daha etkili yönetilmesine yardımcı olan bir araçlar bütünüdür. Bu araçlarla potansiyel bir müşteri iyice tanımak ve onu ikna edecek noktaları bulmak mümkündür. Müşteri yeterince iyi motive edildiği zaman da mutlaka satın alacaktır.
21. Yüzyılın Değişim Bilimi
Bilgi çağı olarak nitelendirilen 21. yüzyılda ham bilgi yağmuruna tutulan insanımız en kısa yoldan gerekli bilgiye ulaşabilme ve bu bilgileri içselleştirilerek yetenek seviyesine çıkarabilmek amacıyla maddi ve manevi kaynaklarını harcıyor. Söz konusu seviyelere beynimizi ve yeteneklerimizi en etkin bir şekilde kullanarak ulaşmamızı ise, önerme ve teknikleri ile NLP sağlıyor.
Türkiye’de 1990 yılından sonra kitabevlerinin raf ve vitrinlerinde boy göstermeye başlayan NLP kitapları son yıllarda büyük kitapçılarda ayrı bir bölümü işgal etmeye başladı. Amerika’da 2, İngiltere’de 1 NLP üniversitesi, dünyanın çeşitli ülkelerinde 100’den fazla enstitü mevcut. Türkiye’de ise 1990’dan sonra kişisel gelişim kurslarında öğretilmekte olan NLP, 2003 yılından itibaren çeşitli üniversitelerde de akademik seviyede ele alınmaya başladı. Bugün global düzeyde deneyimli uzmanların bilgi ve birikimlerini aktardikları ciddi ve kapsamlı NLP eğitim seminerleri, gerek bireysel gerekse kurumsal başarıya giden yolda katılımcılara önemli katkılar sağlıyor.
Kaynaklar:
http://www.mind-heart.com
http://www.purenlp.com/
http://assert.online.de/
http://www.pegasus-empower.mcmail.com/
http://www.oguzkaganaslan.com/