BKM nisan ayı verilerini açıkladı
Pandemi döneminde 5 milyon kart “internet” ile tanıştı
Bankalararası Kart Merkezi'nin açıkladığı verilere göre, nisan ayında internetten kartlı ödeme tutarının toplam içindeki payı yüzde 24 ile rekor seviyeye ulaştı. Nisan ayında 2 milyon adet kart ilk kez internetten ödemelerde kullanılırken, Mart ayı ile birlikte pandemi döneminde toplam 5 milyon kart internetten ödeme ile tanışmış oldu. Her 4 TL'lik ödemenin 1 TL'si internetten gerçekleşirken, internetten kartlarla yapılan market-gıda ödemeleri ise geçen yılın 3 katına çıktı.
Nisan ayı sonunda Türkiye'de kullanılan kart adedi 241 milyon
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) 2020 yılı nisan ayı verilerini açıkladı. BKM'nin verilerine göre, nisan ayı sonunda Türkiye'de toplam 241 milyon kart bulunurken, bunların 71 milyon adedi kredi kartı, 170 milyon adedi ise banka kartından oluşuyor. Nisan 2019 ile kıyaslandığında kredi kartı sayısında yüzde 6'lık, banka kartı sayısında ise yüzde 11'lik artış görülüyor.
Tablo 1: Kart Sayıları (Milyon Adet) Gelişimi
Kart Sayıları (Milyon Adet) | 2019 Nisan | 2020 Nisan | Değişim |
Banka Kartı | 152,9 | 170 | %11 |
Kredi Kartı | 67,2 | 71,1 | %6 |
Toplam | 220,1 | 241,1 | %10 |
Tablo 2: Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) Gelişimi
Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) | 2019 Nisan | 2020 Nisan | Değişim |
Banka Kartı | 10,1 | 11 | %9 |
Kredi Kartı | 65,9 | 56,8 | -%14 |
Toplam | 76 | 67,8 | -%11 |
Her 4 TL kartlı ödemenin 1 TL'si internetten gerçekleşti
Olağanüstü günler yaşadığımız bu dönemde internetten kartlı ödemeler hızlı yükselişini sürdürdü. İnternetten kartlı ödeme tutarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13 artarak 16 milyar TL'ye ulaştı. İnternetten kartlı ödemelerin toplam kartlı ödemelerdeki payı da yüzde 24 ile rekor seviyeye ulaştı. Yani nisan ayında her 4 TL kartlı ödemenin 1 TL'si internetten gerçekleşti.
Tablo 3: İnternetten Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) Gelişimi
İnternetten Kartlı Ödeme Tutarı (Milyar TL) | 2019 Nisan | 2020 Nisan | Değişim |
İnternetten Kartlı Ödeme Tutarı | 14,2 | 16 | %13 |
Toplam Kartlı Ödemeler İçindeki Payı | %18 | %24 |
Ödemelerini internetten yapmayı tercih eden kart kullanıcı sayısı da artışını sürdürdü. Nisan ayında 18 milyon farklı kart ile internetten ödeme yapılırken 2 milyon kartın ise ilk kez internetten ödemelerde kullanıldığı görüldü. Bir önceki ay da 3 milyon adet kartın ilk kez internetten kartlı ödemelerde kullanıldığı düşünüldüğünde, pandemi döneminde 5 milyon kartın internetten ödemeler ile tanıştığı görüldü.
İnternetten kartlarla yapılan market-gıda ödemeleri geçen yılın 3 katına çıkarak 2,4 milyar TL'ye ulaştı
Nisan ayında internetten yapılan kartlı ödemelerin sektör detayında dağılımı incelendiğinde geçen yılın aynı dönemine göre en fazla artışın yüzde 220 ile market-gıda sektöründe olduğu görülüyor. Market-gıda sektörünü yüzde 122 artışla elektronik eşya, yüzde 87 artışla mobilya ve dekorasyon, yüzde 62 artışla giyim ve yüzde 20 artışla sağlık/kozmetik sektörleri takip etti.
Tablo 4: En Fazla İnternetten Kartlı Ödeme Tutarı Artışı Görülen Sektörler
İnternetten Sektörel Kartlı Ödeme Tutarı (Milyon TL) | 2019 Nisan | 2020 Nisan | Değişim |
Market-Gıda | 736 | 2.359 | %220 |
Elektronik Eşya | 1.698 | 3.768 | %122 |
Mobilya ve Dekorasyon | 269 | 502 | %87 |
Giyim ve Aksesuar | 821 | 1.331 | %62 |
Sağlık/Kozmetik | 301 | 361 | %20 |
İlgili Kişi
Ayşe Ekin Gündüz
Marjinal Porter Novelli
0212 219 29 71- 0533 921 43 53
ayseg@marjinal.com.tr
Sezin Bulum
Marjinal Porter Novelli
0212 219 29 71 - 0533 282 29 70
sezinb@marjinal.com.tr
BKM hakkında
1990 yılında kurulan Bankalararası Kart Merkezi (BKM), hâlihazırda 29 banka ve 6 banka dışı üyeye sahiptir. Bankaların operasyonlarını kolaylaştırma ve operasyonel süreçlerde verimliliği artırma odaklı faaliyetler yürüten BKM, ödeme sistemleri ekosistemine güvenli ve hızlı çözümler üreten teknoloji odaklı bir kurumdur. “Nakitsiz ödemeler toplumu” hedefini sahiplenen bir kurum olarak 2012 yılında Türkiye'nin ilk dijital cüzdanı BKM Express'i hizmete sunmuştur. Türkiye'de nakitsiz ödemeler toplumu hedefi bilincinin artmasına yönelik birçok tanıtım projesine ve iletişim kampanyasına imza atan BKM, sunduğu yenilikçi ödeme teknolojileri ve platformlarıyla da bu hedefe katkı sağlamaktadır. BKM, 2016 yılında Türkiye'nin ilk yerli kartlı ödeme şeması ve markası TROY'u da sektörün hizmetine sunmuştur. Bilgi için: www.bkm.com.tr